Wpis ten poświęcony jest ustawieniom myszek od SteelSeries. Znajdziesz tutaj wytłumaczenie poszczególnych funkcji w SteelSeries Engine, które pomogą Ci w ustawieniach myszki pod CS:GO jak i innych gier FPS.
SteelSeries Engine to darmowe oprogramowanie stworzone specjalnie pod sprzęt SteelSeries, które umożliwia nam zmianę DPI, dostosowanie polling rate, wybór podświetlania urządzenia, tworzenie mark jak i bindów i wiele więcej.
Instalacja oprogramowania i pierwsze podłączenie sprzętu.
Aby pobrać oprogramowanie SteelSeries Engine przechodzimy na tę stronę, wybieramy nasz system operacyjny, następnie pobieramy oprogramowanie i instalujemy je na naszym na dysku.
Po zainstalowaniu oprogramowania nasz sprzęt SteelSeries powinien zostać wykryty w zakładce My Gear. Po wykryciu naszego sprzętu, sterownik powinien poprosić nas o aktualizacje podłączanego urządzenia – robimy to klikając na czerwoną belkę pod wykrytym sprzętem z napisem CRITICAL UPDATE: Click to install new firmware.
Klikając na czerwoną belkę wyświetli nam się komunikat, iż podczas instalacji sprzętu nasze urządzenie nie powinno być odłączane od komputera jak i komputer czy też samo oprogramowanie nie powinno być wyłączane w trakcie procesu instalacji.
Jeśli już jesteśmy gotowi na aktualizacje sprzętu klikamy przycisk Start. W tym momencie nasze urządzenie będzie aktualizowane. Po aktualizacji wyskoczy nam okienko, które prosi nas abyśmy odłączyli i podłączyli nasz sprzęt ponownie co oczywiście robimy. Jeśli wszystko przebiegło pomyślnie możemy przejść do konfiguracji naszej myszki.
Konfiguracja Myszki
Aby rozpocząć konfigurację wybieramy urządzenie z listy w zakładce My Gear.
Po wyborze sprzętu wyskoczy nam okienko w którym możemy dostosować wiele funkcji i za to właśnie się zabieramy.
Ustawienia Klawiszy
SteelSeries Engine zezwala na obszerną konfigurację przycisków dostępnych na myszce. Między innymi pozwala na:
- Aktywację klawiszy z klawiatury (Przydatne do bindów w CS:GO).
- Szybką aktywację wcześniej zrobionych mark.
- Media Buttons, dzięki którym możemy podgłaśniać czy też przyciszać muzykę i nie tylko.
- Uruchamianie aplikacji jednym przyciskiem.
- Aktywację skrótów Windows.
Osobiście polecam zmianę środkowego klawisza myszki, który standardowo wykorzystywany jest do zmiany DPI na myszce, co jest kompletnie zbędne podczas gry w CS:GO. Bindowanie tego klawisza wygląda następująco:
Klikamy na środkowy klawisz na podglądzie myszki po czym z rozwijanej listy wybieramy Keyboard Buttons i wybieramy klawisz, który mamy zbindowany w CS:GO. W moim przypadku jest to przycisk „-„.
Teraz w CS:GO tworzymy następujący bind, jeśli wcześniej go nie stworzyliśmy.
bind „-” „use weapon_knife; use weapon_flashbang”
Teraz środkowy przycisk będzie aktywował klawiaturowy przycisk „-„, który wywołuje funkcję wyciągania flasha.
Czułość Myszki / DPI
DPI czyli Dots Per Inch = punkty na cal. Najprościej tłumacząc DPI wpływa na naszą prędkość myszki.
W ustawianiach możemy zauważyć dwa liczniki z nazwą Sensitivity CPI / DPI. Pierwszy licznik odpowiada domyślnej wartości DPI na myszce, a drugi możemy aktywować przyciskiem do zmiany DPI o którym wcześniej wspominałem.
Ja osobiście nie widzę dobrego zastosowania alternatywnego DPI podczas gry w CS:GO, dlatego też polecałbym ustawić obydwa te liczniki na taką samą wartość aby uniknąć przypadkowego przełączenia DPI podczas rozgrywki.
Jakie CPI/DPI ustawić?
DPI ustawiamy według własnych preferencji. Najczęstszym wybieranym DPI w CS:GO jest 400 lub 500. Lecz są również gracze, którzy preferują 800 a nawet i więcej. Z reguły czym wyższe DPI ustawisz, tym niższą czułość myszki będziesz musiał ustawić w grze.
Akceleracja
Następnie możemy zauważyć opcję Acceleration/Deceleration. Opcja, którą raczej chcesz mieć wyłączoną, szczególnie podczas gry w CS:GO czy inne gry FPS. Akceleracja wpływa na pokonywany dystans kursora na ekranie w zależności od tego jak szybko ruszymy naszą myszką. Fatalnie to wpływa na pamięć mięśniową, która jest kluczowym elementem w grach FPS. Przesuwając obydwa suwaki w lewą stronę kompletnie wyłączymy akcelerację myszki.
Angle Snapping
Angle Snapping czyli korekcja ruchów, które wykonujemy myszką. Funkcja ta doprowadza do tego, że nasze ruchy myszką nie są odwzorowane 1:1 do tego co się dzieje na ekranie. Stanowczo odradzam korzystania z tej funkcji podczas grania gry w FPS. Przewijając pasek w lewą stronę doprowadzimy do całkowitej dezaktywacji tej funkcji.
Polling Rate / HZ
Polling Rate wpływa na częstotliwość odświeżania pozycji kursora jak i o przesył danych o aktywacji klawiszy. Najczęściej stosowaną wartością jest 500 lub 1000. Jeśli ustawimy wartość na 500, to pozycja naszego kursora jak i informacje o wciśniętych klawiszach będzie przesyłana 500 razy na 1 sekundę. Teoretycznie czym więcej tym lepiej, choć w rzeczywistości różnicy między 500 a 1000 dużej nie ma.
Zmiana Koloru
SteelSeries Engine również oferuje dostosowanie oświetlania na myszce. Możemy dostosować kolor rolki myszki jak i kolor loga. Tutaj mamy naprawdę mnóstwo możliwości od dostosowywania samego koloru poprzez paletę kolorów RGB, aż po częstotliwość zmiany kolorów. Na jeszcze więcej opcji zezwala nam zakłada Engine Apps o której dowiecie się więcej poniżej.
Engine Apps
Engine Apps pozwala różnym aplikacjom na interakcje z podświetlaniem naszego sprzętu.
Mamy do dyspozycji kilka aplikacji, które wspierają interakcje ze sprzętem SteelSeries, między innymi jest to CS:GO, Discord, Minecraft, Dota 2 czy Audio Visualizer.
W przypadku CS:GO możemy ustawić, aby np. nasza myszka świeciła się na czerwono, gdy poziom naszego zdrowia jest niski, czy też w momencie gdy mamy mało amunicji. Jeśli z kolei chodzi o Discord to możemy ustawić, aby nasza myszka świeciła się na konkretny kolor podczas otrzymywanej wiadomości, lub gdy mamy wyciszony mikrofon i nie tylko, możliwości jest naprawdę sporo.
Największy potencjał tej aplikacji możemy wykorzystać posiadając podświetlaną klawiaturę od SteelSeries. Jak wygląda w akcji możecie zobaczyć na poniższym filmie.
Jeśli macie jakieś pytania odnośnie ustawień myszek SteelSeries możecie pozostawić komentarz poniżej – w miarę możliwości postaram się odpowiedzieć.